onsdag 11 mars 2015

Vad sprider jag?

Idag har jag arbetat med en grupp människor och det har varit mycket intressant. Ämnet för dagen har varit vad jag sprider och om det får konsekvenser hur jag väljer att vara.
Om jag lyssnar på skitsnack med mina kollegor, får det konsekvenser? Om jag ser att någon blir illa behandlad och inte säger något, får det konsekvenser?
Många av de människor jag träffar, vuxna och ungdomar, vill ibland säga ifrån och ta ställning för rätt eller fel men vågar inte. Rädslor av olika slag tar över och ibland väljer vi tystnad istället för mod att säga vad vi tycker. Detta, alltså olika sätt att välja att vara, har Sara och jag valt att beskriva med olika spridningshjul. Ett negativt och ett positivt spridningshjul. I det negativa kan det finnas saker som gnäll, ältande, skitsnack, missnöje, missförstånd men också tystnad. I det positiva finns andra ingredienser så som till exempel glädje, tydlighet, eget ansvar men kanske det viktigaste ordet av alla - mod. Modet att våga säga vad jag tycker, modet att våga ta ställning för rätt eller fel eller kanske modet att vara mig själv.
Detta har jag pratat om idag och det är alltid lika roligt och intressant när jag ibland ser människor reagera och faktiskt bli medveten om att kanske deras tystnad har spridit andra saker än det de har velat. Som sagt,  i mitt arbete vill jag gärna göra skillnad och i samtal som idag känner jag att jag kan göra det. När vi föreläser får vi alltid lite olika reaktioner på våra spridningshjul men det blir alltid diskussioner och det tycker vi är kul.

 Här är de:
 
 
Ha det bra
/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar