onsdag 14 september 2016

Praktiskt arbetsmiljöarbete för att trivas, må bra och prestera

God morgon
Häromdagen var jag i en grupp inom socialtjänsten och hade handledning. Gruppen hade en del saker de önskade lyfta och bland annat handlade det om en förändring när det gällde deras telefontid för klienter. Det hade blivit en ganska stor förändring då de hade gått från att ha telefontid till att de nu skulle finnas tillgängliga för klienter hela dagarna. Vi pratade lite om hur det påverkade dom som personer och en del kände av ett stort stresspåslag efter förändringen. Det vi gjorde var att alltså prata risker och hur det påverkade deras hälsa och förmåga att prestera som de vanligtvis gjorde. En del kände att deras prestation påverkades då de var mer stressade och kände att det var svårt att fokusera. Kraven hade ökat och det var kännbart.
Gruppen hade en ny medlem och jag bad henne berätta hur hennes första tid i gruppen hade varit. Hon var generös och berättade gärna. Hon la stor vikt vid det positiva och vilken bra stämning hon upplevde att det var i gruppen. Möjligheter alltså till god hälsa på arbetsplatsen. Gruppen rycktes med och radade upp en hel del saker som var bra i gruppen. Vi fikar tillsammans varje dag, vi berömmer varandra, vi stöttar varandra när någon behöver hjälp med mera. När jag påtalade att det här är faktiskt resurser hos er till att ni ska må bra på arbetsplatsen var det en del som höjde ögonbrynen. De hade aldrig tänkt i dom termerna att fika tillsammans, berömma varandra faktiskt är resurser till att må bra. Det här är arbetsmiljöarbete menade jag. Att se vilka risker som finns men också uttrycka vilka möjligheter som finns hos oss och det är precis det ni har gjort idag.
Gruppen gick därifrån stärkta och kände sig mer positiv än när de kom dit. Kul!


Hur arbetar ni hos er för att ni ska må bra, trivas och prestera bra?

/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar